Het Beter Bruggen Plan

Aduard - Dorkwerd

Fietsbrug in Aduard apart van de autobrug toch de beste oplossing.

Gedeputeerde Bleker heeft namens de provincie 24 juni zijn voorkeur uitgesproken voor een nieuw nog niet eerder onderzocht plan F+: een gecombineerde auto- en fietsbrug  over het Van Starkenborghkanaal tussen de Wibrandusstraat en de Meedenerweg en een rondweg Aduard langs het Aduarderdiep. De ruim 700 Aduarders die van het verkeer verlost wilden worden en in 2006 al hun handtekening zetten onder het Beter Bruggenplan zullen eerst blij zijn met de rondweg, maar moeten vrezen dat te weinig mensen daarvan gebruik zullen gaan maken. De weg door het dorp zal wel eens korter en dus aantrekkelijker kunnen blijken.

De provincie heeft het plan gebaseerd op de voorkeur van het bestuur van Dorpsbelang Aduard samen met enkele vertegenwoordigers van de noordelijke dorpen. De bewoners wisten van niks en werden zelfs geweerd uit de raadszaal. Geschrokken hebben zij als brugwachters van de ezelsbrug in korte tijd duidelijk gemaakt dat het nieuwe “F+ plan” een onmogelijk plan is. Zij worden daarin gesteund door V&D. Hun vrachtwagens hebben de volle breedte van de weg nodig om in te draaien. Met files voor de open brug en kinderen op de fiets is het wachten op ongelukken op de Harkemaweg voor V&D zo betoogde de directeur van deze vestiging.  Op onder andere ons aandringen zullen de voor en nadelen alsnog onderzocht worden. Maandag 25 augustus aanstaande kunnen we daar eindelijk allemaal meer over horen in de Meeden.

Maar wat is nu wel een goede oplossing voor Aduard? Het is één van tweeën: of een brug dicht bij de huidige brug zodat auto’s door het dorpscentrum blijven rijden, of een autobrug verder oostelijk. Alleen met een autobrug oostelijk buiten Aduard is het van en naar Groningen voor auto’s sneller over de rondweg en voorkom je drukte en files bij de loswal. Bovendien is uit de verrichtte studie al bekend dat een brug dicht bij de loswal ook op het water gevaarlijk is. Wie veiligheid belangrijk vindt, moet dus gewoon geen brug bij de loswal willen. Niet links en niet rechts daarvan.

Fietsers, wandelaars die nu nog over de brug bij Aduard kunnen, moet je het omrijden natuurlijk niet aan willen doen. En fietsers die door een brug bij de loswal langs het industrieterrein en de loswal zouden moeten, mag je de risico’s al helemaal niet aandoen om onder een vrachtwagen of shovel te komen. De meest logische oplossing is daarom voor hen een aparte fietsbrug op de plaats van de huidige brug bij Aduard. Dat is de meest veilige oplossing. Dat kan gerealiseerd worden als Aduard zich daar sterk voor wil maken. U kunt dat laten horen aan de provincie op maandag 25 augustus in de Meeden. Maar wil je veilig kunnen fietsen en wandelen en een autoluwer Aduard, dan zul je moeten accepteren dat auto’s tussen Den Ham en Aduard, om moeten rijden. Allebei tegelijk willen: doorgaand verkeer over een rondweg en de snelste route toch door het dorpscentrum is niet realistisch. Je kunt nu eenmaal ook niet blazen en het tegelijkertijd het meel in de mond houden. Het omrijden kan wel heel goed gecompenseerd worden door te zorgen dat de auto’s niet meer voor de openbrug hoeven wachten. Dus door de autobrug als vaste brug aan te leggen. Dan heb je een echt beter bruggenplan, zoals alternatief D. Dat is ook voor de rest van het gebied beter. (zie www.aduard.dorkwerd.nl)

Reinoud Bon, voorzitter burgerinitiatiefgroep “Het Beter Bruggenplan”

 

Bron: het Westerkwartier

 

> terug naar het nieuwsoverzicht 

 

 

 

gemaakt door