Het Beter Bruggen Plan

Aduard - Dorkwerd

Het Beter Bruggenplan Aduard - Dorkwerd

Bruggen over het Van Starkenborgkanaal

Burgerinitiatiefgroep voor een Beter Bruggenplan

Alle bruggen over het Van Starkenborghkanaal gaan er uit. Het kanaal moet ook bij de bruggen in 2011 zo breed worden, dat de schepen elkaar onder de brug kunnen passeren. Er komen dus nieuwe bruggen 60m lang i.p.v. de huidige 22m. Deze bruggen moeten minstens 50 jaar mee. De gemeenteraden kunnen een voorkeur uitspreken over waar welke brug komt en daar liefst niet mee wachten tot de planprocedure achter de schermen vrijwel is voltooid. Wij én de volgende generatie moeten immers tevreden kunnen blijven met wat nu wordt besloten. Met de keuze van de nieuwe bruggen ligt meteen vast waar de doorgaande wegen komen. Dit is dé kans verkeersproblemen te voorkomen, maar verergeren kan natuurlijk ook. De plaats en het soort bruggen gaat 50 jaar lang het verkeer in de wijde omgeving bepalen. De ambtelijke plannenmakers zijn klaar.

Kaart Aduard - Dorkwerd met gevolgen ambtelijk voorbereid plan.

Die plannen zouden het gebied tussen Zuidhorn en Groningen 50 jaar van grote problemen voorzien en van kansen ter verbetering beroven. Het kan veel beter volgens de Burgerinitiatiefgroep voor een Beter Bruggenplan. Het biedt de mogelijkheid om dorp en landschap te sparen, boeren niet op te sluiten, fietsen veiliger te maken en zowle Aduard als de stad en bedrijven in de omgeving beter bereikbaar.

Kaart Aduard - Dorkwerd volgens het Beter Bruggenplan

De ongelijkvloerse kruising bij Nieuwklap is nader uitgewerkt in onderstaande plaatje:

nieuwklap.jpg 

 

N355 bij Nieuwklap en de aansluiting van de nieuwe "rondweg Aduard"

Rood    = de nieuwe hoofdbaan van de N355 (Friesestraatweg)

Groen   = de parallelweg van de N355 voor lokaal en agrarisch verkeer = de huidige N355

Paars    = de rondweg met lange op en afritten van de N355 + verbinding met de parallelweg

Geel     = fietspaden: fietspad + aan de zuidkant van de N355 (nieuw, met lage brug over Aduarderdiep), fietspad aan de noordkant van de N355 (bestaand), De Lindt (bestaand), de oude A. Harkemaweg (wandel en fietspad waar nu de weg ligt), fietspad door Nieuw Klap (nu autoweg, straks fietspad en alleen nog bestemmingsverkeer)

Aanzienlijk verbeterde situatie in Nieuwklap: Geen autoverkeer meer door de bebouwing van Nieuwklap, de lawaai overlast van de N355 vermindert sterk door het verschuiven naar het zuiden van de hoofdbaan. Het verkeer van de rondweg weg wordt geheel zuidelijk van het huidige talud afgewikkeld. Het huidige talud werkt dan voor de bewoners als geluidswal.

Nieuwe mogelijkheid: Transferium

De nieuwe hoofdrijbaan van de N355 wordt zuidelijk van de huidige aangelegd en krijgt een nieuwe hoge brug over het Aduarderdiep. Verborgen in de luwte tussen het talud van de huidige en de nieuwe hoofdrijbaan is ruimte voor een transferium. Daarmee zouden automobilisten vanuit het westen en het noorden verleid kunnen worden verder de stad in te reizen met OV of de fiets. Aduard en Nieuwklap zouden van de goede OV verbindingen kunnen profiteren. Transferia zijn normaal lelijk en moeilijk inpasbaar in het landschap. Deze ligt dan zonder het landschap te storen, tussen de twee hoge opritten met begroeiing van de bruggen over het Aduarderdiep. Horeca is zelfs al aanwezig.

 

Een idee van de Burgerinitiatiefgroep Het Beter Bruggenplan        -           Mei 2008

 

gemaakt door