Het Beter Bruggen Plan

Aduard - Dorkwerd

Liever even geen betrokken burgers wanneer het er op aan komt

 

vaste_brug_beweegt_mensen2.JPG

Maandag 25 augustus is er in het kleine Groninger dorpje Aduard een inspraak avond. Niks bijzonders, maar wel een fraai voorbeeld hoe gek het kan lopen. Wie krijgt er niet mee te maken: De overheid besluit de omgeving waaraan je gehecht bent op de schop te nemen, of er is jaren lang discussie over. Ons dichtbevolkte land kent vele dure plannen, lange procedures en moeizame besluiten.  De burgers kennen de onrust, onzekerheid en te vaak een gevoel van machteloze ergernis. Ruimtelijke plannen zijn bij uitstek het terrein waar overheid en burgers elkaar tegen komen. De burgers vertrouwen de eigen gekozen overheid in dit soort procedures maar half, terwijl de overheid aan dat vertrouwen en haar eigen prestaties juist zoveel waarde hecht.

 

De overheid wil graag sneller én betere inspraak met veel mensen in het begin. Daarbij moet een breed draagvlak ontstaan voor één verder uit te werken plan. Prachtig, maar kan de overheid dat wel leren? Dat zou zo langzamerhand te zien moeten zijn. Onderstaand een voorbeeld:

 

De situatie: Bij het kleine dorpje Aduard en het nog kleinere Dorkwerd, pal ten noordwesten van de groeiende stad Groningen liggen twee hoogbejaarde bruggen over het Van Starkenborghkanaal. Die moeten vanwege de enorme groei van de scheepvaart worden vervangen door veel grotere bruggen. Het kanaal loopt van west naar oost en vormt een barrière voor alles wat van noord Groningen naar de stad wil of terug. De dorpen en boerderijen worden steeds meer bewoond door mensen die in hun auto's dagelijks op en neer rijden naar de stad. Dat leidt tot files en verkeersoverlast in de spits bij de bruggen en in Aduard, Dorkwerd en in de Reitdiepwijk (stad Groningen). De oude landwegen zijn niet aangepast aan het huidige verkeer. Om landschappelijke redenen wil men dat ook liever zo houden. Maar toch moet het veiliger. Vooral voor fietsers is het gevaarlijk. De schoolkinderen vind je op de achterbank in de auto, terwijl ze volgens onze overheid gezond zouden moeten fietsen. Het vervangen van de bruggen op een andere plaats dan de huidige biedt de kans om problemen op te lossen. Het autoverkeer kan worden geleid over een vaste brug en weg tussen Aduard en Dorkwerd in. Dan hebben de 2500 inwoners van Aduard en de straks 5000 inwoners van de Reitdiepwijk en Dorkwerd er geen last meer van. Ook het oude landschap langs het Reitdiep rond Dorkwerd en het kloosterdorp Aduard worden dan verlost van het doorgaand verkeer wat goed is voor recreatie en toerisme. Bruggen zijn te duur om bij spijt het even over te doen.Waar de brug komt rijdt ook de komende generaties het verkeer van en naar de stad. De (toekomstige) bewoners en bedrijven in het gebied zullen er minstens de komende 70 jaar tevreden mee moeten zijn.

Hoe gaat de inspraak?

Maandagavond a.s. houdt de provincie de officiële inspraakavond voor de bevolking. Het dagelijks bestuur van de provincie heeft een voorkeur uitgesproken voor een eigen plan. Probleem is dat de voor en nadelen van dat plan nog niet bestudeerd zijn. De bevolking wordt een reactie gevraagd maar ze zijn niet geïnformeerd over de gevolgen die het voor hen zal hebben. Er bestaat grote onduidelijkheid over de plaats van de brug bij Aduard en de aansluiting op de N355, dé invalsweg aan de NW kant van Groningen. Aduard zou zijn eigen aansluiting op deze grote weg verliezen. Wat dat voor de verbindingen per auto en fiets voor de dorpen aan de zuid en west kant betekent weet niemand. Waarschijnlijk kilometers omfietsen. Maar niemand in bijvoorbeeld het dorpje Den Horn weet daarvan. Is er dan geen planstudie gedaan naar de effecten? Nee niet naar de effecten van dit plan. Wel naar de effecten van 6 eerdere plannen. Het plan wat als beste uit deze studie kwam (volgens de door de provincie als belangrijkste aangewezen criteria) was afkomstig van een burgerinitiatiefgroep en is met een knipoog genoemd "Het Beter Bruggen Plan". In de klankbordgroep waarin de provincie de burgers had uitgenodigd had het de steun van vertegenwoordigers van een meerderheid van de belanghebbende bevolking. Nog al wat leden van de klankbordgroep hadden andere ideeën. Geen wonder, want ieder individu en club mocht in die klankbordgroep. Zij steunden geen enkel plan wat in studie was genomen. Enkele klankbordgroepleden schreven na de laatste klankbordgroepbijeenkomst een nieuw eigen plan. Dat is wat aangepast, zonder nadere studie nu tot voorkeur van de provincie verheven. De bevolking is verbijsterd. Het plan is onaanvaardbaar voor de direct omwonenden in Aduard, Dorkwerd en de Reitdiepwijk. Ook de gemeente Groningen en Oldehove (het grootste dorp noordelijk van het kanaal) zijn tegen. Waar zijn die vele avonden nu voor geweest? De provincie gaat na afloop wanneer het er op aan komt, achter de schermen haar eigen gang. Kosten en andere consequenties van haar eigen plan kent het provinciebestuur zelf nog niet, net zo min als de bevolking. Inspraak voor niet geïnformeerde burgers heeft geen zin. Toch moet het doorgaan, omdat de gedeputeerde Bleker zich gebonden voelt aan zijn planning: deze herfst moet er een definitief besluit zijn.... Na twee jaar burgerparticipatie met een plan studie is het kennelijk wel mooi geweest. De inspraak kan maandag slechts als ritueel afwerkt. Op zijn best wordt het een informatie avond als voorbereiding op een nieuwe ronde serieuze inspraak.

Ach onze overheid komt van ver. Tussen 1991 en 2006 vond het planproces Aduard Dorkwerd 15 jaar achter gesloten deuren plaats. Er was een eerdere planstudie die geheim was. In januari 2004 schreef de provincie aan de Minister haar eerdere voorkeur: vervangen van de bruggen op de huidige plaats. De provincie jokte toen zij schreef dat het plan in samenspraak met burgers tot stand is gekomen en dus op draagvlak kon rekenen. De burgerinitiatiefgroep kwam daar achter. Zij verzamelde de nodige 1100 handtekeningen onder haar Beter Bruggen Plan en onder het verzoek voor een open procedure. Die is gestart met eerst 11/2 jaar gesteggel over het nakomen van beloften. Met de komst van gedeputeerde Bleker was dat gesteggel gelukkig wel snel afgelopen. Maar twee hamvragen mochten ook van hem niet worden onderzocht in de planstudie 1e: Hoelang moeten de forensen in de spits wachten voor de open bruggen indien er geen vaste hoge brug komt en hoe lang worden dan de wachtrijen?  2e: is de voorspelling van de provincie dat de doorstroming op de N355 Friesestraatweg in geen van de alternatieven een probleem is voldoende onderbouwd? Zolang deze vragen niet beantwoord worden zullen ze bron van tweespalt blijven. Voor het overige is er nu twee jaar goede samenspraak geweest. Het resultaat bevalt de provincie niet zo en nu het er op aan komt gaat het even niet open meer.... Maar ik denk dat de provincie de betrokkenheid, creativiteit en deskundigheid van haar burgers, die ze zo waardeert, nog steeds  zwaar onderschat.

Reinoud Bon

Voorzitter burgerinitiatiefgroep "Het Beter Bruggen Plan Aduard Dorkwerd"

Een groep mensen uit Aduard, Dorkwerd en de Reitdiepwijk van Groningen die zich inzetten voor een betere infrastructuur en een betere meer open besluitvorming.

Zie http://www.aduard.dorkwerd.nl/

 

Het huidige kabinet Balkenende (PvdA, CDA en Christenunie) begon haar werk vorig jaar met daar wat over te zeggen in de regeringsverklaring: de regering wil: ".. beleid wat in dialoog tot stand komt... Een overheid die zich opstelt als bondgenoot en partner... Indien we er in slagen de betrokkenheid, creativiteit, en passie zichtbaar te maken en te benutten zijn we tot grote dingen in staat.."

Ook provincies willen niets liever. Neem de provincie Groningen ook geregeerd door PvdA, CDA en Christenunie. Haar college programma heeft een kopje: "Inwoners centraal". Daaronder staat: "We willen de deelname van de inwoners aan de provinciale beleidsontwikkeling versterken. Om die reden willen we doorgaan met trajecten waarbij de inwoners meer worden betrokken bij het provinciale beleid en deze intensiveren. Specifiek geldt dit waar het provinciale beleid de directe leefwereld van de mensen raakt...".

Unaniem werd in Groningen vorig jaar een motie van Nijboer (PvdA) en Out (VVD) aangenomen in de provinciale Staten om een betere inbreng van burgers te bevorderen.

 

> terug naar het nieuwsoverzicht 

gemaakt door