Het Beter Bruggen Plan

Aduard - Dorkwerd

Het Allerbeste Bruggenplan

Overtreffende trappen zijn heel gewoon in de reclamewereld, maar in provinciale nota's komen we ze niet tegen. Ook de provincie Groningen houdt zich er verre van om haar eigen voorstel ter vervanging van twee bruggen over het van Starkenborghkanaal het 'Allerbeste Bruggenplan' te noemen. Ook al vindt ze dat zelf natuurlijk wel.

De bewoners in het betreffende gebied, tussen Aduard en Winsum, zijn minder terughoudend. Vrij snel na de presentatie van het Bruggenplan van de provincie was er een groep bewoners met een 'Beter Bruggenplan'. Dat zinde weer een ander deel van de plaatselijke bevolking niet, die na ampel beraad het provinciale plan omhelsden en dat het 'Allerbeste Bruggenplan' doopten.

De provincie wil voor euro 31 mln de twee verouderde bruggen bij Aduard en bij Dorkwerd vervangen door twee nieuwe autobruggen. De aanhangers van het Beter Bruggenplan willen voor een vergelijkbaar bedrag één nieuwe hoge brug, die niet open hoeft voor de scheepvaart. De bestaande bruggen blijven, maar dan alleen voor fietsers. De Groningse Reitdiepwijk en het dorpje Dorkwerd hebben dan geen last meer van autoverkeer.

De alternatieven verdelen niet alleen de bewoners in het gebied, maar ook de overheden. De gemeente Groningen is voor het Beter Bruggenplan, terwijl Winsum en Zuidhorn het Allerbeste Bruggenplan van de provincie steunen.

Reinoud Bon, de Beter Bruggen-man, houdt hoop dat zijn argumenten de statenleden over twee maanden zullen overtuigen: 'Tijdens de spits varen steeds meer schepen door het Van Starkenborghkanaal. De bruggen staan nog vaker open en dat leidt weer tot langere files dan we nu al hebben.' Deze files zijn niet van randstedelijke proporties, want het gaat om rijen wachtende auto's van enkele honderden meters lang, in het zwartste scenario. Maar ook de overlast die het oplevert voor bedrijven die nu niet snel naar de overkant kunnen, telt mee als bezwaar. En dat terwijl volgens Bon zijn eigen idee, een nieuwe autobrug tussen de bestaande bruggen in, geen enkel nadeel kent: ' We moeten nu anticiperen op de groeiende verkeersdruk. Want in de dorpen ten noorden van het kanaal komen steeds meer mensen te wonen die in de stad hun werk hebben.'

Maar volgens de Allerbeste Bruggen-man, Jacob Klaas Star, zou zíjn dorp, Aduard, juist te lijden hebben van die nieuwe brug. Weliswaar zou het verkeer om het dorp heen rijden, maar het zou vastlopen op de dichtstbijzijnde oprit van de autoweg naar de stad en dat tot in Aduard aan toe. Bovendien is het geen gezicht, zo'n hoge brug in dit beschermde landschap: 'De Steentil, het monumentale bruggetje over het Aduarderdiep, is nota bene een rijksmonument.' Toch blijken er ook in Aduard veel handtekeningen te zijn gezet voor het Dokwerdse Beter Bruggenplan.

Het is de vraag of dat zal helpen, want het Allerbeste Bruggenplan van de provincie is nu aan de orde. En gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen: 'Ik merk dat wij veel tegenstand krijgen van de ambtenaren van de provincie. Die zijn boos dat wij dwarsliggen. Maar ik verwacht dat rationele overwegingen de doorslag geven', zegt Bon, 'al weet ik dat dat in de politiek lang niet altijd het geval is.'

Bron: Financieel Dagblad

> terug naar het nieuwsoverzicht  

gemaakt door