Het Beter Bruggen Plan

Aduard - Dorkwerd

Inspraaktekst en behandeling in de commissie verkeer en beheer gemeenteraad Groningen

videoverslag van behandeling van de raadscommissie verkeer en beheer Stad

Namens de bewonersorganisatie Reitdiep, Vereniging Dorkwerd en omgeving, dorpsbelang Oldehove en de burgerinitiatiefgroep "Het Beter Bruggenplan Aduard-Dorkwerd".

Op 19 maart is de simulatiestudie interactie weg- en scheepvaartverkeer bruggen Aduard en Dorkwerd gepresenteerd aan de Statenleden van de commissie economie en mobiliteit. Het concept is ook gezonden aan de wethouder en ambtenaren van de Stad en is ook voor u beschikbaar. Conclusie is dat reeds na vijf jaar de capaciteit van de twee voorgestelde beweegbare bruggen samen te kort schiet en het spitsverkeer naar en van de stad niet zal kunnen verstouwen. De files op de A. Harkemaweg zullen het industrieterrein en de toegang tot Aduard blokkeren. De bereikbaarheid van de Stad en Aduard zal dan gedurende de resterende 65 jaar van de levensduur van deze bruggen een probleem zijn.

 

De brugopeningen zijn van veel grotere invloed op de files dan het aantal auto's. Aanname bij de simulatie studie is dat het aantal schepen en dus brugopeningen in de komende jaar, net als in de afgelopen 70 jaren zal toenemen. De provincie gaat er tot op de dag van vandaag van uit, dat er niet meer schepen komen op het kanaal. De toename van de hoeveelheid vracht zou opgevangen worden door de komst van grotere, klasse V schepen. Sinds twee weken weten wij en de provincie dat het Rijk besloten heeft in ieder geval de laatste bottleneck de zeesluis bij Delfzijl niet te verruimen voor 2040. Daarmee is de aanname van de provincie niet langer houdbaar. Geen grotere klasse V schepen, betekent meer vracht in meer schepen. De overheid zal dat ook nog  krachtig stimuleren, omdat de binnenvaart een belangrijke bijdrage levert aan de bestrijding van files en aan de verduurzaming van het transport. Ik citeer hier het standpunt van de CU, de partij van de bewindsvrouwe.
De hier geagendeerde brief van B&W aan de Staten is geschreven nog voor kennis is genomen van het afblazen van het vervangen van de sluis in Delfzijl en voor goed kennis is genomen van de resultaten van deze simulatie studie.

 

Wij vragen alsnog serieus naar deze twee zaken te kijken en laat de stad haar voordeel er mee doen in de gesprekken die hopelijk door u allen gevoerd worden met de statenleden. 

 

B&W wil als het tegen zit, praten over aanvullende maatregelen. De simulatie studie laat zien, dat het zeker tegen zal zitten. U kunt als stad dat gesprek dus beter nu voeren, voordat de 31 miljoen Euro zijn geïnvesteerd in probleembruggen en een onnodige probleem invalsweg door een woonwijk.  Verkeersremmende maatregelen op de Dorkwerd route veroorzaken per definitie extra druk op de Aduarder brug. Beide bruggen samen hebben 5 jaar na oplevering al onvoldoende capaciteit, omdat de bruggen te vaak open zullen staan in de spits. Er valt dus geen probleem te schuiven. De enige maatregel die nog zal helpen: het
alsnog plaatsen van een vaste brug. Het Rijksgeld zal dan al besteed zijn aan de twee probleembruggen. De extra kosten, circa 7 miljoen, zullen dan dus lokaal moeten worden opgebracht - door de gemeente Groningen bijvoorbeeld.

Over kosten gesproken: GS schermt bij de beraming van de kosten van een vaste brug met de richtlijn van Rijkswaterstaat mbt het zicht van de Schipper. De provincie vertelt er niet bij, dat dit zicht er nu ook niet is, al decennia lang is dat geen probleem. Indien de voordracht van de provincie gerealiseerd wordt komt dat zicht er evenmin. Van de richtlijn heeft de provincie dan geen last, omdat afgesproken is, dan Rijks Waterstaat niet om advies te vragen en dan komt de richtlijn dus niet ter sprake. Overigens is de richtlijn niets dwingend en kan de provincie voor continueren van de huidige second best oplossing die voldoende veilig is gebleken, kiezen. Dit heeft RWS ons  bevestigd. De vaste brug in het Beter Bruggenplan hoeft dus helemaal geen 160 meter lang te worden. Gewoon 54 meter volstaat en dat scheelt waarschijnlijk 6 miljoen Euro. Hierdoor is het Beter Bruggen Plan een miljoen goedkoper dan de huidige voorkeursvariant van GS. Met dit bedrag kan de geplande verdubbeling van de N355 van 2020 naar voren worden geschoven en is er geen enkele rationele reden meer over om niet voor HBBP te kiezen.

Een publiek debat tussen Provincie, Stad, Zuidhorn en Winsum over de belangen in deze zaak hebben we als burgers nog niet gehoord.Een minderheid van de bevolking uit de gemeente Winsum wenst  geen gebruikt te maken van een vaste brug of de N361. De stuurgroep discussies zijn voor ons allen geheim. De stemverhouding in dit niet gekozen overleg lijkt nu wel te bepalen dat er een door de stad ongewenste invalsweg komt door de Reitdiepwijk terwijl er een beter alternatief is?
Voor de duidelijkheid: de bewoners van Oldehove zijn talrijker dan de andere noordelijker dorpen tezamen. Deze forenzen zijn afhankelijk van een goede verbinding over het kanaal. Zij wensen zoals de meerderheid van de belanghebbende bevolking, een vaste brug en dus het Beter Bruggen Plan, net zoals u.

 

Wij hopen zo van u te vernemen hoe de stad en iedere fractie apart, zich in gaat zetten om de staten te bewegen voor de duurzame oplossing van HBBP te kiezen en met het miljoen dat wordt uitgespaard het capaciteitsprobleem op de N355 drie jaar eerder aan te pakken.

 

Ik dank u

gemaakt door