Het Beter Bruggen Plan

Aduard - Dorkwerd

Reactie op commentaar op bruggenplan bij de stad Groningen (DvhN 2 mei)

Onder de kop 'Stad uit loze dreigementen' kiest het Dagblad partij: de gemeente Groningen moet niet proberen de verkeerssituatie bij de Reitdiepwijk met een afsluiting te reguleren, maar 'haar verlies nemen' met als argument dat de ommelanders de weg al gebruikten voordat die wijk gebouwd was. De hoofdredacteur illustreert dat met een ongelukkige vergelijking: nieuwe bewoners van de Herestraat moeten ook accepteren dat er veel winkelend publiek is. Inderdaad, tientallen jaren was de Herestraat een autostraat, maar ter wille van de nieuwe functie is die straat nu juist afgesloten voor autoverkeer. Groningen kent honderden straten waar de verkeersstroom gewijzigd is. Prima, zolang je maar vlot je doel kunt bereiken.

En dat is nu precies waar de vaste autobrug in voorziet. Het aantal mensen dat belang heeft bij een vaste brug is aanzienlijk groter dan het aantal dat perse over Dorkwerd wil rijden. Het tweede argument: het is al een gelopen race, de (vorige) gedeputeerde heeft al twee beweegbare bruggen voorgesteld. Een voorstel, niet meer. De statenleden moeten nog beslissen. En zij hebben hun standpunt nog niet bepaald. Wonderlijk dat de krant politieke organen aanspoort hun functie niet uit te oefenen. Zeker waar het gaat om een investering van EUR 31 miljoen.

Aduard, Gerard Potjer

Bron: DvhN

> terug naar het nieuwsoverzicht  

gemaakt door