Het Beter Bruggen Plan

Aduard - Dorkwerd

Uur U voor bruggenplan Dorkwerd


Groningen - Komt er een nieuwe brug voor autoverkeer over het Van Starkenborgkanaal? Of blijven de autobruggen bij Dorkwerd en Aduard (via Hoogeweg en Friesestraatweg) zorgen voor de toevoer van auto's van en naar de stad?

Woensdagavond is in de provinciale staten de beslissende vergadering over de slepende kwestie die al jarenlang Stadjers en Ommelanders, gemeente en provincie Groningen verdeelt.

In de Groningse wijk Reitdiep zijn bewoners voor een nieuwe, hoge brug in de buurt van Aduard. Daarmee zou een einde komen het steeds drukker wordende autoverkeer over de Hoogeweg die de nieuwe wijk doorsnijdt.

Veel Ommelanders zijn echter fel gekant tegen het plan, omdat ze vaak al jaren de Hoogeweg gebruiken om van en naar de stad te komen. Een nieuwe brug betekent dat ze om moeten rijden.

Een selectie uit de reacties:

Jammer dat het DvhN zo volgzaam is. Ex gedeputeerde Bleker (CDA) is het sinds 6 december 2007 gelukt althans in het DvhN de discussie van de inhoud af te leiden door ommeland en stad tegen elkaar uit te spelen. Al voor de planstudie van start ging zei deze bestuurder al dat de problemen in Aduard opgelost diende te worden en de problemen in de Reitdiepwijk niet. Deze vooringenomenheid heeft de door het CDA zo gewaardeerde cohesie in de samenleving niet bepaald bevorderd. De discussie is geen discussie over tegengestelde belangen tussen Stad en ommeland. De discussie is welk plan levert de beste verkeerswegen op over het Van Starkenborghkanaal bij Aduard en Dorkwerd voor de komende 70 jaren. Het plan van Bleker of het plan bedacht door bewoners uit Aduard en Dorkwerd: "Het Beter Bruggen Plan"?
Het Beter Bruggen Plan kreeg niet alleen al snel grote aanhang in Aduard, maar werd ook gesteund door Dorpsbelang Oldehove en de Reitdiepwijk en door het gemeente bestuur van de stad. Maar daarmee is het nog niet iets van de stad tegenover de ommelanden. Het plan is juist resultaat van samenwerking. Veel ommelanders, veelal forenzen, hebben belang bij een goede en snelle verbinding met de stad en willen daarom een vaste brug met een goede aansluiting op de Friesestraatweg en daarin voorziet Het Beter Bruggen Plan. In het voorstel van Bleker zouden beweegbare bruggen komen die 4,5 meter hoog worden. Bepaald niet iets waar je overheen kijkt bij Aduarder Voorwerk. Met het toenemen van het verkeer op het water zal er steeds vaker en langer voor de bruggen moeten worden gewacht en dat wachten betekent ook blokkerende files. Fietsers zijn in Het Beter Bruggen Plan met een eigen fietsbrug beter, veiliger af en hoeven niet om te fietsen. De meeste autop's hoeven niet om, sommigen wel, maar zijn over een vaste brug zonder wachttijd altijd sneller waar ze wezen willen. Het Beter Bruggen Plan laat het industrieterrein bij Aduard met rust, terwijl het door Blekers voorstel in de knel komt. En ja het Beter Bruggenplan lost ook de problemen in de Reitdiepwijk op en zorgt voor een autoluwe omgeving van Dorkwerd. Een heerlijk fiets en recreatie gebied vlak bij de stad waar ook de boeren beter mee uit de voeten kunnen. Het oplossen van problemen in de Reitdiepwijk lijkt mij geen nadeel voor ommelanders. Maar de een zoekt nog ouderwets naar argumenten en oplossingen en een ander pookt liever in de emoties. Wie wil er overigens weer auto's terug hebben in de Heerestraat of in het Noorderplantsoen? Het is niet makkelijk vooruit te kijken, maar vast houden aan het verleden lost weinig op. Boos blijven over het verlegden zoals boos zijn dat de Reitdiepwijk er ooit doorgedrukt is schiet ook niet echt op. Gebruik liever de verkiezingen als er gestraft moet worden, maar niet de mensen die er wonen. Die willen ook spelende kinderen een veilige en prettige omgeving bieden en wie niet?


Geplaatst door ReinoudBon op 00:01 03-jun-2009

De enige goede oplossing voor oververbindingen over een druk bevaren waterweg als het van Starkenborghkanaal zijn hoge vaste bruggen of aquaducten!

Over plaats en aantal kan gediscussieerd worden. Maar beweegbare bruggen moet je op voorhand uitsluiten.
De provincie Friesland vervang de laatste jaren op diverse plaatsen (zelfs in secundaire wegen en kleine vaarwegen) beweegbare bruggen door aquaducten, omdat de bruggen eveel overlast opleverden, zowel voor het wegverkeer als de scheepvaart!

Geplaatst door delfzijl2009 op 10:36 03-jun-2009

Volg Dorpsbelangen?

Minimaal 175 arbeidsplaatsen welke serieus in het geding zijn omdat de bedrijven ter plaatse niet uit de voeten kunnen met de laatste plantekeningen en daarom dreigen te verhuizen naar een locatie centraal in Nederland, is dat geen dorpsbelang? Bewoners die volkomen ingesloten raken door taluds van meer dan 4 meter hoog en een wirwar aan nieuwe rijbanen die nodig zijn om de bereikbaarheid nog enigszins te redden (niet dat de het helpt, maar toch, leuke poging van de tekenaars van de provincie), zijn dat geen dorpsbelangen? Fietsers vanaf het achterland die hele stukken langs het kanaal om moeten fietsen? Is dat geen dorpsbelang? Verkeer dat ter hoogte van de nieuwe brug volledig vast zal lopen, is dat geen dorpsbelang?

Laten we helder zijn, natuurlijk er is consensus over een rondweg, maar er is absoluut geen consensus over de lokatie van de nieuwe brug. Het door GS voorgestelde plan gaat veel problemen en bezwaren opleveren, dat staat op voorhand vast. Waarom Dorpsbelangen Aduard daar geen oor en/of oog voor heeft, is voor mij een raadsel.

Gelukkig bestaan er betere alternatieven die zeer waarschijnlijk ook nog eens goedkoper en veel meer toekomstbestendig en duurzaam zijn.

Laat de provincie een wijze beslissing nemen en zich niet laten leiden door haantjesgedrag via de media van de verschillende partijen in deze.

Bedenk wel dat we nog voor minstens 50 jaar de gevolgen zullen ondervinden van een op verkeerde gronden genomen besluit.

Een verontruste Aduarder.


Geplaatst door Marcator op 12:56 03-jun-2009

 

Bron: DvhN

> terug naar het nieuwsoverzicht  

 

gemaakt door